30/10/2024

Medlemsundersøkelsen 2024: Svært gode tilbakemeldinger fra medlemmene

Tre unge kolleger står sammen rundt et bord og diskuterer hva som står på PCen.
Foto: NTB/Maskot

- Det er klart vi er spent når vi spør våre medlemmer om tilbakemeldinger. Vi vet pensjon er viktig og også komplisert. Vår mest sentrale jobb er å levere god service. Det har vi virkelig fått attest fra våre medlemmer at vi gjør, forteller Eivind Borring Hansen adm. leder i Halden kommunale pensjonskasse.

Medlemsundersøkelsen er sendt ut til Halden kommunale pensjonskasse medlemmer (aktive og pensjonister) fra Opinion AS. Undersøkelsen har vært i felt i uke 39 – 42. Medlemsuttrekket besto av totalt 3 128 medlemmer. Totalt har det blitt gjennomført 221 intervjuer som gir en svarprosent på 7,17%.

Spørsmålene medlemmene har svart på er delt inn i følgende kategorier:

  • Kontakt med pensjonskassen
  • Informasjon fra pensjonskassen
  • Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon
  • Viktighet vs.- dyktighet
  • Inntrykk av pensjonskassen

Kontakt med pensjonskassen

Medlemmene preferer dialog med pensjonskassen på telefon, e-post eller drop-in på kontoret i Kongens Brygge 3. Årsakene til at medlemmer tar kontakt er i all hovedsak knyttet til spørsmål om pensjonsopptjeningen og AFP.

På spørsmålet «Fikk du svar på det du lurte på når du tok kontakt med pensjonskassen?» svarer 87 prosent av medlemmene JA, 9 % DELVIS og 3 % NEI.

Halden har en indeksscore* på over 90 på alle følgende elementer:

  • Tilgjengelighet på telefon 
  • Tilgjengelighet på e-post 
  • Kompetansen til den som besvarte din henvendelse
  • Servicenivået til den som besvarte din henvendelse

Halden har en indeksscore* på over 75 - 85 på følgende elementer

  • Informasjonen på pensjonskassens nettsider
  • Svartiden på din henvendelse

Informasjon fra pensjonskassen

På spørsmålet «Hvor fornøyd eller misfornøyd var du med kvaliteten på informasjonen du mottok fra pensjonskassen?»  scorer Halden kommunale pensjonskasse 78,17, som er høyere enn snittet av de andre pensjonskassene som er på 76,55.

Halden har en sterk indeksscore på alle informasjonselementer, og scorer høyere enn snittet av samtlige andre kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser på påstandene:

  • Informasjonen er lett å forstå
  • Informasjonen er passe detaljert
  • Informasjonen er relevant
  • Informasjonen kommer i rett tid
  • Informasjonen kommer i rett kanal
  • Informasjonen kommer ofte nok

65 % av medlemmene kan huske å ha mottatt informasjon fra pensjonskassen i løpet av det siste året, og det kan virke som Halden pensjonskasse blant annet har lykkes med sitt nyhetsbrev. Hvis du ikke allerede abonnerer på det kan du registrere deg her. 

Pensjonsalder og kunnskap om egen pensjon

68 % av våre medlemmer har ikke bestemt seg/vet ikke når de skal ta ut sin pensjon. Det er i tråd med landets andre pensjonskassers medlemmer. Halden kommunale pensjonskasses medlemmer mener det er sannsynlig at de velger å ta ut pensjon fra 64, 8 år (snitt av alle medlemmenes svar).

62 % av våre medlemmer har ikke benyttet seg av pensjonskalkulatoren som finnes på Min Side. Denne kalkulatoren gir medlemmene mulighet til å beregne hva han/hun vil få i pensjon både fra NAV (Folketrygden) og tjenestepensjonen sin. 

- Her ser vi at vi har en jobb å gjøre med å oppmuntre medlemmene til å ta pensjonskalkutaltoren i bruk, sier Eivind Borring Hansen adm. leder i Halden kommunale pensjonskasse.

Viktighet vs.- dyktighet

Når vi spør medlemmene hva som er viktig for dem når det gjelder pensjonskassen sin har medlemmene en klar og tydelig beskjed: Det er viktig at pensjonskassen må ha et kontor i nærområdet. Med plassering i Tollboden på Kongens brygge er vi på plass for å veilede våre medlemmer. Her er medlemmene velkomne til å komme innom eller så kan de booke tid til gratis pensjonsveiledning ved å gå inn på vår kalender her.  

Inntrykk av pensjonskassen

Avslutningsvis har vi spurt medlemmene «Alt i alt, hvor godt eller dårlig inntrykk har du av din nåværende pensjonskasse totalt sett?».  - Dette er virkelig testen på om vi har lykkes og vi er veldig godt fornøyde med en snittscore på 81, 38. Det er høyere enn både konkurrenten KLP og også høyere enn snittet av 11 andre kommunale pensjonskasser på 74,75, smiler Borring Hansen.

Faktaboks:

  • Undersøkelsen er sendt ut til Halden kommunale pensjonskasse medlemmer (aktive og pensjonister).
  • Undersøkelsen har vært i felt i uke 39 – 42.
  • Medlemsuttrekket besto av totalt 3 128 medlemmer med følgende fordelingen 2129 aktive og 999 pensjonister.
  • Totalt har det blitt gjennomført 221 intervjuer.
  • 11 kommunale pensjonskasser i landet har deltatt i samme undersøkelsen som utgjør sammenligningsgrunnlaget på 8478 medlemmer.
  • *En indeksscore betyr at skalaspørsmål, som blir avgitt på en skala fra 1-5 blir omberegnet til en indeks som går fra 0-100.
Del denne saken!